Thursday 7 July 2011

SaLaHkAh SaYa BeRtUdUnG LaBuH?

Bismillahirrahmaaniirahiim...... Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang....

Saya Sid (bukan nama sebenar) merupakan  salah seorang bekas pelajar aliran sains tulen di sebuah sekolah menengah di Klang. Hobi saya, suka usik orang. Saya sangat gembira apabila melihat orang lain tertawa. Dan saya akan menangis jika orang lain menangis. Saya suka senyum, saya harap itu boleh buat orang di sekeliling saya berasa lega. (rase nak vomit ke? hehe) Di sekolah dulu, saya memegang jawatan sebagai naib presiden Persatuan Pelajar Islam (saya tak tau kenapa saya dilantik), dan bendahari badan pustakawan sekolah (tak pasti juga kenapa saya yang kena) @_@. Tiba-tiba......saya teringat sesuatu. (jeng3)




Situasi 1
Teman:  Sid,mak awak ustazah ke?
     Sid:  Takdelah. Mak saya kerja biase jep. Operator pengeluaran kat kilang. Kenapa? ~_~
Teman:  Oooo....ingatkan ustazah. Gaya awak macam anak ustazah la. Siap bercekak lengan lagi. Sejuk perut ibu mengandumg... ^_^
   Sid:   Errrkk........Apasal???
Teman: Yalah, bertudung labuh. Kalah budak sekolah agama. :)
     Sid:  Haaa...........??? (sambil garu kepala dan pegang tudung)
Panjang sangat ke tudung aku nih? Rasenye same jep dengan diorang. Salah pandang apa?

Situasi 2
Junior: Kak Sid, berat akak mesti 60kg kan? Hehe....
    Sid: (Berkerut kening) Apasal?
Junior: Akak nampak gemuk la.......hehe
    Sid: (Eh, budak ni! Lempang sedas dua baru tau. Laser yang
          amat!) Dik.....berat akak tak sampai 50kg pun.........
          (sambil berlalu malas)

Berat aku pun jadi isu ke? Sukahati aku la.... errmmm...Astaghfirullah...cuba fikir balik. Ya.....tu dia! Aku nampak gemuk??? Alhamdulillah......wa syukurillah. Terima kasih Ya Allah ^_^.... (Adakah anda berasa pelik?)

Situasi 3
Semasa hari sukan sekolah. Orang lain sibuk bersorak untuk pasukan masing-masing. Saya pula sibuk ke hulu-hilir bersama kawan baik. Sekadar bersorak di dalam hati. Tak molek rasanya apabila seorang perempuan yang telah akil baligh terjeri-jerit bagai nak terkeluar anak tekak. Aurat tu. Biarlah segalanya untuk suamiku yang sah. Segalanya hanya untukknya. (",) Saya ambil tempat di suatu tempat. Tengah syok-syok duduk, tiba-tiba datang seorang pelajar lelaki.


Boy: Eh, ada budak tudung labuh la! (gaya macam tak pernah nampak perempuan!)
    Sid: (buat tak dengar)
 Boy: Nak sorak dengan budak tudung labuh lah. Hehe.... (selamba badak je dia ambil tempat sebelah Sid)
  Sid: (Nak kena budak nih. Grrrrr.......Sebelum puting beliung aku
         datang, dan sebelum budak ni masuk wad  aku kerjakan, baik
        aku berambus. Tak boleh tengok orang senang!!!)

Situasi 1
Mentaliti masyarakat mengatakan, pelajar sekolah menengah agama bertudung labuh. Sehinggakan apabila pelajar sekolah menengah kebangsaan memakai tudung labuh, orang akan pandang pelik. Kenapa ya?
Tidak layakkah untuk mereka berpakaian sedemikian? Kalau tengok je ok lagi. Tapi jadi tak sedap la bila dengar orang mengata, cth:eh...budak tu pakai tudung labuh la! Perasan baik la tu! Padahal sekolah biasa je (mulut terjuih-juih umpat orang,dah maca sotong kurita mulut tu)

Situasi 2
Kenapa Sid bersyukur apabila orang mengatakan dia gemuk??? Sid gembira la....sebab itu tanda dia telah menutup auratnya denagn sempurna ^_^. Alhamdulillah.....orang tak tau saiz badan aku (kata Sid). Biarlah....Diriku bukan untuk tontonan umum. Biarlah aku menjadi halimunan. Perempuan yang baik itu tidak dipandang dan memandang :).

Situasi 3
Ya......sejahat-jahat lelaki pun, dia tetap akan tertarik pada wanita yang solehah. Wanita solehah, mempunyai perisai yang sangat sukar untuk ditembusi sang lelaki. Hanya yang benar-benar layak sahaja mampu menebusi perisai itu. Wanita yang baik, untuk lelaki yang baik juga. :)



 p/s:maaf sekiranya penulisan kali ini kurang baik.(macam la yg sebeblum2 ni baik) Keadaan
kurang enak :) 

9 comments:

  1. teguran yg amat bermakna buat muslimat...tutuplah aurat dgn smpurna....

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum..
    saudari sid..sy suka penyataan awk...bgus skali..dhrp org xpndang serong d ats niat wanita2 yg ingn mnutup aurat walaupun mreka bkn dr sekolah agama...insyallah (^_^)

    ReplyDelete
  3. syukran sudi baca saudari anna ai sya :)
    moga bermanfaat ^_^

    ReplyDelete
  4. sy da baca ...mnarik...luahn hti..sy pun ade pnglaman bile awl2 prubahan..org ingat sy brubah krana uia..sdgkan sy mmg nk brubah,,bniat nk brubah sjk form5 tp keadaan waktu tu mghalang utk sy brubah,,alhamdulillah ALLAH bg pluang lalu sy dpt msuk uia n dpt kwn2 yg baik2

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah...... :) tahniah ^_^
    teruskan.... semuanya dalm perhitungan Allah
    pedulikan apa org kata.... yg penting Allah tahu niat kita... :)

    ReplyDelete