Friday 5 August 2011

ChEcK cEpAt!!!!

Bismillahirrahmaanirrahiiim........

Kabare? Waras? How are you? Ni hao ma? Kak dela? Kaifa halukum?
Semua pertanyaan di atas hampir akan dijawab dengan maksud yang sama iaitu sihat. Tapi itu baru pertanyaan secara lahiriah atau yang paling tepat lagi untuk jasad kita. Secara material kita memang akan nampak jasad kita (memang la, karang tak nampak dikatanya hantu pulak...)

Apa khabar iman kita.....?
Bagaimana pula dengan batiniah kita atau paling tepat rohani kita. Sihatkah? Cukup makankah? Cedera parah kah? Atau.........dah kering kontang rohani kita ni. Naudzubillah..... 11 bulan syaitan mendidik jiwa dan nafsu kita (ingat senang-senang die nak bagi lepas?)

Ya Allah!!1 Aku cedera parah!!!!
  Sedar tak sedar dah 6 hari kita masuk ke Akademi Ramadhan. Apa result puasa kita yang 5  hari ni ye? Mumtaz? Jayyid jiddan? Jayyid? Atau........? Nau'dzubillah. Harap-harap bukan yang ke-4 tu. T_T

Kesian pada rohani kita. (Ntah-ntah selama ni dia duk kelaparan. Kebulur meminta kita terus sujud kepadaNya....) Cepat check! Jangan sampai rohani dah nazak, baru nak bagi dia ubat! Takut terlambat.

Pat...pat... Letak ubat!

Bersyukurlah kerana masih diberi peluang untuk memeriksa rohani kita ni. Saat insan lain enak beradu, apa salahnya jika kita beri rohani kita makan. Kesian, kesian, kesian...... Biar insan lain enak beradu, kita pula biarlah enak mengadu. :)
Mengadu pada  siapa? Rasanya semua tau jawapannya. Tentu pada Al-Khaliq. Hanya Dia yang nak dengar aduan kita. Hanya Dia yang sentiasa sabar dengan perangai kita yang ntah apa-apa ni. Dia masih bagi kita macam-macam walaupun kita kadang-kadang lupa pada Dia. Am I right????



Cepat! Cepat! Kita tak tau bila kita akan pergi Check sekarang!

2 comments:

  1. assalamualaikum w.b.t
    berusaha memantapkan ibadah ramadhan...
    nice picisan...~

    ReplyDelete
  2. waa'laikummussalam w.b.t.
    syukran...moga bermanfaat :)

    ReplyDelete