Saturday 20 April 2013

The Necklace!

Bismillahirrahmaanirrahim..... Assalamua'laikum w.b.t buat yang sudi membaca :) Selawat serta salam buat junjungan besar Baginda dan sahabat yang dimuliakan.... Allahumma Solli A'la Muhammad.....

Syukran jiddan kerana sudi mengunjungi blog yang tak seberapa ni. Chewahhhh....hehe

Meh nak citer sikit...... ^_^ Moga ada ibrahnya....

Ingat tak kisah The Necklace....? (kalau tak silap ni la tajuknya) =_="

Menceritakan tentang seorang wanita yang ingin hidup mewah. Suatu hari dia dijemput untuk menghadiri suatu majlis. Dia merungut kerana ketiadaan barang kemas untuk dipakai ke majlis tersebut. Lantas dia bergegas meminjam sebuah rantai mutiara hitam daripada seorang teman baiknya. Seorang bangsawan.

Di majlis tersebut, rantai tersebut hilang. Puas dia dan suaminya mencari, namun tidak ketemu juga. Akibat takut untuk berterus-terang tentang kehilangan rantai tersebut.Akhirnya mereka mengambil keputusan untuk membeli rantai yang baru. Akibatnya mereka bankrap teruk dan terpaksa bekerja berhempas-pulas demi membayar hutang kepada bank. Mahal harga rantai tu....... (Kalau tak silap 25,000 dolar)




Selepas 10 tahun hutang mereka masih belum langsai. Teman yang meminjamkan rantai tersebut terserempak dengan wanita ini yang sedang bekerja. Wajahnya kelihatan 10 tahun lebih tua dari usia sebenarnya akibat kelelahan bekerja.

"Kenapa dengan kamu? Mengapa kamu bekerja sebegini rupa?"

"Semuanya kerana rantai itu. Rantai yang kamu pinjamkan kepada saya. Sebenarnya ia telah hilang di majlis tersebut. Kami menggantikannya dengan yang baru, dan akibatnya kami terpaksa menanggung hutang yang banyak."

"Tungu....rantai? Rantai itu? Maksud kamu rantai yang kamu pulangkan itu rantai yang asli?

"Apa maksud kamu? Bukankah rantai yang kamu beri pinjam kepada saya itu sememangnya adalah rantai yang asli?"

"Oh sahabatku sayang.......... rantai itu hanya palsu.Harganya hanyalah 25 dolar."

"Apa??????"

-Setiap kali saya teringat cerita ini, saya akan bertanya pada diri.......... Bukankah lebih elok jika mengakui kesalahan diri. Mungkin dia tidak akan menderita sedemikian rupa.... Benda dah jadi.... hmmm ...

No comments:

Post a Comment