Friday 26 April 2013

Cita-cita.

Teringat kisah dari sebuah buku. Pengalaman seorang ustaz yang menjadi sukarelawan di sebuah negara bergolak.

Ustaz ini sangat mesra dengan masyarakat setempat. Pada suatu hari, datang seorang pemuda. Saya gelarkannya sebagai Syabab. Umurnya dalam lingkungan belasan tahun. Berseri wajahnya ketika mendatangi ustaz tersebut.

"Ustaz...... Saya mimpi malam tadi," tersenyum.

"Mimpi apa?" tanya ustaz. Senyum juga. Meraikan tetamu.

"Saya mimpi saya syahid,ustaz." Berseri sungguh wajahnya.

"Alhamdulillah....." ujar ustaz.

Perbualan tersebut mati di situ. Tidak lama kemudian, tersebar berita kesyahidan Syabab.Beliau cedera parah. Menitis air mata ustaz. Cita-cita anak muda ini tercapai akhirnya. Jenazahnya disemadikan seperti sahabat dan saudara2nya yang lebih dahulu menemui Pencipta.






Apa yang menarik, ketika diuruskan jari telunjuk syabab ini seolah-olah sedang berada dalam kedudukan tahiyat. Jelas. Terpegun para sahabat.

2 bulan berlalu. Kisah si Syabab menjadi ikhtibar. Timbul pula situasi menakjubkan yang lain. Ada bau harum di kawasan tersebut. Tidak seorang pun tahu dari mana bau tersebut datang. Setelah diteliti, bau tersebut amat kuat di tempat pengusung diletakkan. Pengusung tersebut sering digunakan untuk mengangkat mangsa-mangsa yang cedera. Apa yang menarik perhatian, ada darah segar di pengusung tersebut.

"Darah siapakah ini? 2 bulan dah berlalu sejak kesyahidan Syabab. Setelah itu, pengusung ini tidak digunakan bukan? Kerana tiada yang cedera," kata suatu suara.

"Benar....." jawab yang lain.

"Subhanallah.... Masyaallah......."

2 bulan telah berlalu sejak pemergiannya. Bau harum masih mengitari kawasan itu.
Hebat bukan? :') Ini baru balasan dunia yang Allah tunjukkan buat hambaNya yang berjuang bersungguh-sungguh keranaNya. Demi cintaNya...... Subhanallah...

No comments:

Post a Comment