Sunday 14 August 2011

KaWaN, tEmAn, RaKaN aTaU.........?


subhannallah.....very nice pic right? :)

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

                             
Catatan ringkas.......... :)..

K.A.W.A.N  : Seseorang yang berhubung dengan kita kerana kita membawa keuntungan padanya. Jika kita tiada manfaat, ditinggalnya kita.....

T.E.M.A.N. : Seseorang yang berhubung dengan kita kerana cinta, kasih dan sayang. Biasanya melibatkan jantina yang berlawanan......


jaga2! couple itu haram... 

R.A.K.A.N.  : Seseorang yang berhubung dengan kita tanpa ada apa-apa maksud. Dia menegur hanya kerana ingin menghilangkan kebosanan.Lazimnya kita akan bertemu RAKAN di tempat yang baharu dikunjungi. Manusia tidak boleh hidup bersendirian, sebab itu ia perlu berkata-kata kepada seseorang yang lain.


ni la rakan-rakan saya!!!! ^_^ 

S.A.H.A.B.A.T. : Dari segi bahasa : Seseorang yang berada hampir dan sempat hidup bersama Rasulullah seperti Khulafa' Ar-Rasyidin.
Dari segi istilah : Seseorang yang selalu sudi untuk mendengar dan meminjamkan telinganya untuk kita. Sentiasa ada di kala kita susah atau senang. Sahabat biasanya adalah orang yang ada di sisi kita saat berendam air mata. Allah mengirimkannya untuk menghiburkan kita saat sedang dibalut resah, mengingatkan tika diserang kealpaan, dan memujuk bahawa rahmatNya sentiasa ada di saat kita ptus asa.
Di atas adalah serba sedikit maksud yang dapat saya jelaskan secara ringkas tentang istilah-istilah yang sentiasa meniti di bibir kita. Semuanya kelihatan mempunyai maksud yang sama tetapi sebenarnya tak serupa.
Maksud-maksud di atas saya dapati ketika waktu rehat semasa berjalan di koridor sekolah beberapa tahun yang lepas... (wallhua'lam...maaf sekiranya ada kesilapan)


Ada sesetengah orang berpendapat, dia tidak perlu hidup dengan sesiapa. Dia tidak perlukan orang untuk diajak bercakap atau berbincang. Hidupnya adalah untuk dirinya...dan Allah. Kadang-kala hubungannya dengan Penciptanya sentiasa terjaga, tetapi hubunganNya dengan manusia, terabai terus.


Dari Abu Hamzah, Anas bin Malik r.a, khadam kepada Rasulullah SAW, bersabda Nabi SAW : Tiada beriman sesaorang kamu, sehinggalah ia mencintai saudaranya sama seperti ia menyintai dirinya sendiri.


Hadis di atas merujuk supaya kita berkasih-sayang sesama insan. Tiada istilah dengki-mendengki, cemburu dan segala sifat mazmumah yang lain. Sebagaimana kita amat sayangkan diri kita, seperti itulah Rasulullah ingin kita menyayangi saudara kita yang lain. Keadaan ini kelihatannya remeh, tetapi impaknya sangat besar sebenarnya terhadap Islam. Bayangkan jika virus dengki-mendengki melanda. Nau'zubillah.....ummat akan berpecah-belah. Saling fitnah-memfitnah. Tiada lagi ketenangan  yang menghuni di jiwa. Hati yang sarat dengan sifat mazmumah bisa dipenuhi dengan nanah dosa dan noda. Lalu lahirlah si munafiq wa fasiq. Nau'dzubillah..... 

ayuh sahabat... pimpin tanganku menuju redhaNya~ 

Jadi buat diri saya. dan yang sudi membaca.........siapa kita ini? Kawan, teman, rakan atau sahabat?
Tepuk dada tanya iman. Usah hanya tahu mengungkap tanpa tahu maksud yang tersirat.........

3 comments:

  1. nak jd sahabat awk leh?...huhu..:)

    ReplyDelete
  2. khaulah..... ana uhibbuki tooo.... hehe

    akak zati : syukran krn sudi bersahabat dgn saya.... uhibbukifillah.... :)

    ReplyDelete