Tuesday 9 August 2011

RiNtihAn SeOrAnG pEmUdA (3)

Bimillahirrahmaanirrahiiim.....
 Lanjutan dari Panggilan Yang Tidak Disangka (2)

"Angah sibuk tak malam ni?"tanya Along.
Terkebil-kebil Angah memandang Along pada mulanya seraya tersenyum dan menggeleng.
"Teman Along boleh? Kita pergi Masjid Putra."
"Si kembar ikut sekali?" tanya Angah.
"Errmmm....nope. Ada hal penting yang Along nak bincang."
Semacam payah untuk Along menuturkan ayat itu. Kenapa ya?
"Insyaallah, beres. Pukul berapa?"
Along terpempan melihat senyuman Angah. Persis senyuman arwah mama. Ah, sungguh dia rindukan mama!
"Pukul 7. Maghrib dan Isya' kat sana eh."
Angah hanya mengangguk. Mesti ada hal yang serabutkan fikiran Along ni. Kalau tak, takkan sampai pergi Putra?  Dia menjungkitkan bahu sambil meneruskan pembacaan yang tergendala sebentar tadi. Novel Bumi Cinta karya Habiburrahman El Shirazy itu benar-benar menginsafkannya. Kisah tentang seorang pemuda bernama Muhammad Ayyas yang berjuang untuk menegakkan akidahnya di sebuah negara yang sangat mengamalkan kebebasan. Zaman kini, masih ada lagikah pemuda seperti itu?


karya mendidik jiwa
Usai solat berjemaah di Masjid Putra, mereka menyusur sekitar kawasan masjid. Menikmati panorama malam nan indah. Along masih membisu sejak tadi. Semasa dalam perjalanan ke sini petang tadi pun, Along lebih suka mendiamkan diri. Angah hanya menurut. Tidak sampai hati sebenarnya dia melihat Along berkeadaan begitu. Bertukar 360 darjah. Padahal Alongnya seorang yang sangat ceria terutama apabila bersama keluarga. Kelembutannya terserlah saat melayan adik-adiknya yang seramai  4 orang tu. Kepimpinannya pula terserlah saat bersama sahabat-sahabat usrah. Siapa tak kenal dengan ketegasan Along?



Telinga Angah menangkap desah nafas Along yang berat. Ya Allah...tenangkan hati Along ku ini Ya Allah....
"Along....?"
Along memandang muka Angah. Bibirnya mengukir senyum nipis.
"Kenapa ya? Kenapa semua perempuan tak macam Angah?" tutur Along mendatar.
"Errrrr......maksud? Angah kurang jelas."
Mata Along mengamati sekujur tubuh yang berdiri di hadapannya. Angah hanya mengenakan jubah hitam dan bertudung labuh berwarna coklat muda. Terserlah keayuannya. Nampak simple tapi menarik. Siapa kata ini fesyen orang tua?
"Seringkali wanita-wanita yang berpakaian macam Angah ni dikatakan kolot, kampungan, kuno and so on. Apa pendapat Angah?" tanya Along serius.
Angah tersenyum mendengar bicara Along. Tidak pasti mahu marah atau gelak. Kalau ikutkan hati mau gelak guling-guling aku kat sini,desis Angah.
"Sejujurnya Angah tak kisah jika dikatakan begitu. Angah tetap akan bersyukur. Kerana......Angah pakai bukan kerana mereka, Angah pakai kerana Allah. Biarlah Allah yang menilai. Mereka berhak untuk menuturkan pendapat. Mungkin itu pendapat mereka sahaja. Setiap orang kan ada pendapat masing-masing.," bicara Angah terbuka.
Along terdiam. Wajahnya agak serius tanda sedang ligat berfikir. Mujur Angah sudah biasa. Dia kenal Alongnya.



kolotkah aku...... ?
"Make-up. Macam mana pula dengan make-up? Kenapa Angah tak pakai?" duga Along. Sengaja dia mahu menguji sedangkan jawapannya sudah pun diketahui. Sebenarnya hatinya bagaikan digeletek melihat wajah Angah yang sangat tenang. Aduhai adikku sayang............
Angah senyum lagi. :) "Along rasa Angah tak cukup cantik ea sampai kena bermake-up? Cantik ke orang yang pakai make-up tu?"Angah menyerang balas. (hooo.....nak kenakan Angah ye =p)
Automatik wajah Along berkerut seribu. Aik, kita tanya dia, dia tanya kita balik?
"Angah belum jawab lagi soalan Along," protes Along.
"Begini ya.......... Ini pendapat peribadi Angah je tau. Sebenarnya, Angah pun bermake-up juga. Make-up tu jenama wudhu'. Segar je bila pakai tu. Tak rimas." Angah cuba berkias.




Along tersenyum lagi. "Ooooo....patut la nampak berseri-seri je adik Along ni.
"Make-up....hanya akan membawa kepada tabarruj. Lagipun.....kesian tengok syabab zaman sekarang. Pelbagai godaan yang datang. Hanya sebenar syabab sahaja yang mampu menepis segala godaan tu. Iman manusia tu ada turun naiknya. Dan Angah tak nak jadi penyebab iman para syabab kita turun. Wanita itu penuh dengan fitnah. ......" 
"Along......",seru Angah. "Along malu ke ada adik yang kolot macam Angah ni?"
Giliran Along pula tersentak. Ke situ pula dia!
"Astaghfirullah......Angah tahu kenapa Along tanya macam tu?"
Angah hanya menggeleng sebelum menjungkitkan bahu.
Along melepaskan nafas perlahan. Bgaikan berat untuk menuturkan kata-kata. "Tadi Along buka facebook. Tekan, tekan. tekan, terkeluar satu profile seorang muslimah ni. Anggun dan ayu sekali. Tapi sayang seribu kali sayang.......auratnya rapi bertutup tetapi..........sakan bergaya. Bermacam-macam aksi. Along bimbang, andai gambar-gambar itu dieksploitasi oleh pihak-pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab. Bagaimana nasib muslimah sekarang agaknya. Time tu juga, Along teringatkan Angah. Terus Along buka Angah punya. Alhamdulillah......adik Along sangat pandai membawa diri. Soalan terakhir. Kenapa Angah tak letak langsung gambar Angah di laman sosial tu?" tanya Along serius.


berhati2lah wahai muslimah!!!!

Angah senyum lagi. "Memadai kan dengan meletak nama penuh? Mungkin mereka ada alasan mereka sendiri macam supaya kawan lama kenal,rapakan ukhwah dan bermacam alasan lagi.. Cuma pada Angah, Angah memang tidak perlu meletak gambar sendiri. Lagipun , Angah ada agenda Angah yang tersendiri. Mereka mencipta facebook.....mungkin kerana ada niat yang bersangkut-paut untuk melalaikan umat Islam. Jadi Angah cuba eksploitasi semula dengan berdakwah. Mungkin sumbangan Angah ni tersangatlah kecil terhadap Islam, tetapi macam yang Along pernah cakap dulu, tidak kira kecil atau besar, banyak atau sedikit, semuanya dalam perhitungan Allah Yang penting, ikhlas dan seterusnya bertawakal. Allah adalah pemberi hidayah. Kita hanya menyeru, bukan menghukum..."


"Kita hanya penyeru, bukan penghukum.......," perlahan-lahan Along mengungkapkan kalimah-kalimah itu. "Kita mesti sentiasa bersdia! Serangan datang dari pelbagai arah. Kiri kanan depan belakang atas bawah. Kita mesti bersedia....," kata Alomg sambil melarikan pandangan daripada sekumpulan gadis yang berpakaian ranggi. Imannya segera membisikkan istighfar. Dia merasa sangat berdosa walaupun perkara itu tidak disengajakan olehnya. Terpandang aurat wanita ajnabi adalah salah satu perkara yang sangat dihindarinya. Dia tidak mahu ilmunya gugur bak dedaun kering akibat pandangan matanya itu. 
Huh! Aurat bersepah-sepah! dengusnya.
Seingatnya adik perempuannya yang satu itu pun tidak pernah berpakaian sedemikian rupa walaupun di rumah. 


Angah perasan dengan tindakan Along yang sangat menjaga pandangannya. Sekejap lagi mesti Along ajak balik. Dia faham sangat dengan fiil Alongnya itu...hehe :)


"Ngah, jom balik".
"Ayuh!" hehe...dah agak dah.... 

jumpa lagi.... ^_^

4 comments:

  1. another nice post. thanks yeah. :)

    allah itu indah. mencintai keindahan. tetapi tidak dinamakan keindahan bagi sesuatu yang bertentangan dengan suruhannya walaupun ia manis dimata manusia.

    semoga kita beroleh manfaat bersama. :)

    ReplyDelete
  2. insyaallah.... syukran sudi baca...
    yg manis itu kadangkala membawa kepahitan akhirnya
    dan yg pahit itu kdgkala membawa kemanisan di penghujungnya.... :)

    ReplyDelete
  3. best entry ever...mabruk utk anda..hehehe

    tp sy mcmnye kenal angh yg slalo pakai jubah hitam tudung coklat..she was awesome for me...:)

    ReplyDelete
  4. errrr.......saya rasa anda salah org tu....
    pelanduk dua serupa.....

    :)

    ReplyDelete