Sunday 6 November 2011

tReNd YaNg SiA-sia


Jangan mudah melafaz kasih
Kasih itu untuk siapa
Jangan mudah melafaz sayang
Sayang itu untuk siapa
Jangan mudah melafaz cinta
Cinta itu pada yang Esa
Cinta kan bunga, bunga kan layu
Cinta kan manusia kan pergi..........~

Bismillahirahmaanirahiim.... Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang........

Melangkah ke hari ke-2 eiduladha... terasa cepat masa berlalu. Subhanallah.... Kurang 24 jam dari saat ini kami akan mengahadapi imtihan akhir untuk semester ini. Saya berusaha untuk meluangkan sedikit waktu untuk mencoret lantaran sudah terlalu lama rasanya tidak menulis. Terasa kelu lidah untuk berbicara, terasa spasm jari-jemari ini untuk melakar dan terasa tumpul mata ini untuk terus menghadap skrin. Maaf untuk segala kekhilafan dan ketidaksempurnaan diri.

Izinkan saya untuk menggunakan bahasa pasar di sini. Ketika berjalan-jalan di alam maya, buka blog sana sini termasuklah facebook.....kebanyakkannya berbicara tentang cinta. Ngeri pula bila menyebutnya. Kata orang, cinta itu indah. Cinta kepada siapa? Itu persoalannya. Ada yang mengagungkan cinta  kepada Allah semata. Tak kurang juga ada yang menzahirkan cinta itu hanya kepada manusia! Itu suatu masalah yang besar sebenarnya. Ngeri, ngeri ngeri mengenangkan jika cinta kepada manusia itu melebihi cinta kepada Allah. Nu'dzubillah.

Rakan : Sid, hang takdak boypren ka? Asyik menghadap laptop ja.......
Sid      : Takde.....
Rakan : Pelik la hang nih. Hang tak boring ka? Kalau la hang ada boypren, boleh gak hang chat ka, mesej ka,  
 borak kat phone.....hang tak teringin ka?
Sid      : (Menjuihkan bibir) Takde keinginan pun. Saya bahagia dengan kehidupan saya. Prinsip hidup saya...  TIADA CINTA SEBELUM NIKAH. Muktamad. Takde faedahnya nak mesej2, nak borak2.  Perkara yang haram itu jelas, dan yang halal itu jelas! Kalau dah jalan yang dipilih untuk membina  mahligai itu pun bukanlah dari jalan yang dikehendaki oleh Allah Taala, apa agaknya yang akan jadi  ye????
Rakan : Gulp!!!

cinta manis seperti gula2??  tak tau..... :)
                                                         
Situasi di atas mungkin dialami oleh mereka yang teguh berpegang pada prinsip. Malah tidak keterlaluan jika saya mengatakan ada yang dihina dan dikatakan kolot apabila tidak berkapel. ish, ish, ish....

Trend masa kini, mesti dan perlu berkapel. Benarkah????
Pada pandangan saya, tak semestinya perkara yang ramai orang buat itu betul, dan tak semestinya perkara yang jarang-jarang orang buat itu salah.

 “Sesungguhnya Islam datang dalam keadaan asing dan akan kembali pula dalam keadaan asing, maka berbahagialah orang-orang dikatakan asing.”
(HR. Muslim dari hadits Abu Hurairah dan Ibnu Umar radhiallahu ‘anhuma)


cinta itu fitrah dan tak salah....hanya kita perlu mengawalnya :)
                                            


Adakah saya menolak fitrah? Tidak. ^_^
Saya hanya menolak trend berkapel yang kian meruncing dalam kalangan remaja masa kini.Trend yang sia-sia saya kira. Saya juga remaja, walau mungkin saya dikatakan sebagai remaja yang kolot atau enggak jamani dalam bahasa lainnya (",), saya tetap bahagia dengan prinsip hidup saya. Kerana saya yakin, kita hidup di dunia bukan kerana manusia, tetapi kerana Allah. Tanpa Dia, siapalah kita. .........

Jadi cinta siapa yang perlu kita cari dan perlu diutamakan? Tepuk dada, tanya iman  n_n

Gapailah cinta ilahi
Sebelum terlambat nanti
Usah biar jiwa menyesali
Dengan trend yang tidak berfaedah ini

Ya Allah Ya Rabbi
Bantulah kami ini
Jauhkan kami dari cinta yang tidak Kau redhai
Sesungguhnya hanya Kau pelindung kami

Biarlah kami dikatakan enggak jamani
Asal prinsip teguh berdiri
Demi redhaMu ya Ilahi
TanpaMu......Siapalah kami

                                           

1 comment: